حمزه-مجله حمزه

تاریخچه چاپ در قرن 21

تاریخچه صنعت چاپ در قرن 21

 در این مطلب از مجموعه چاپ و بسته بندی لوکس حمزه به بررسی تاریخچه چاپ در قرن 21 خواهیم پرداخت پس با ما تا آخر این مطلب همراه باشید.

 با شکل و اندازه ی معینی شروع شده و هنوز پس از گذشت قرنها هیچ اتفاق تازه ای در ماهیت آن صورت نگرفته است. از گوتنبرگ سال ۱۴۵۶ تا سالهای ۱۸۵۰ چاپخانه به شکل خانگی وجود داشته است و پس از آن هر چندین سال یک بار شاهد پیشرفتها و تغییرات تکنولوژیک در این رشته بوده ایم.

چاپ اولیه از کشور چین و با ساخت قطعات چوبی در قرن ششم شروع شد که حروف و تصاویر چاپی بر روی قطعات چوب کنده کاری میشد قدیمیترین کتاب شناخته شده دیاموند سولرا (Diamond Sulra) نام دارد که در سال ۸۶۸ میلادی با استفاده از کلیشه های چوبی تولید شده است چاپ با استفاده از حروف مستقل که با خاک رس سفت ساخته میشد.

ای روش در قرن ۱۱ در چین و از سوی پی شنگ انجام شد و با شروع قرن ۱۳ استفاده از حروف فلزی در چاپ در کشورهای خاور دور مثل چین کره و ژاپن رواج یافت اما این روند با پیشرفت همراه نبود چون استفاده از آن برای چاپ حروفی که نیاز به ایده پردازی داشت مناسب نبود.

تاریخچه چاپ در قرن 21 | حرفچینی با دست

اولین دستگاه چاپ

کلید اصلی پیشرفت در این زمینه با اختراع حروف متحرک از سوی گوتنبرگ اتفاق افتاد او آلیاژی را اختراع کرد که امکان تولید حروف از آن وجود داشت گوتنبرگ در سال ۱۴۴۴ چاپخانه ای را در شهر مانیز آلمان تأسیس کرد و کار خود را بر روی کتاب مقدس گوتنبرگ شروع کرد شکل (۱/۱ که در سال ۱۴۵۶ منتشر شد حروف متحرک به این معنا بود که صفحه را نمونه گیری و پس از غلط گیری چاپ میکردند.

هر یک از حروف چاپی از ماتریسی که از جنس فلز نرمتری ساخته میشد تولید میشد و ترکیب سرب و آنتیمون را برای تولید حروف در آن ریخته گری میکردند و به این ،شکل حروف مستقل خلق می شد.

سپس حروف در یک خط چیده میشد تا نهایتاً به شکل یک صفحه در آید و پس از چاپ جداسازی حروف برای استفاده ی مجدد امکان پذیر بود.

ماشین چاپ چوبی که او استفاده میکرد ساختار ساده ای داشت. ابتدا حروف چیده شده در یک شاسی ثابت و محکم میشد و سپس متن یک به آن مرکب میزدند مرکب را با استفاده از پوست گوسفند که. بر روی قالبهای چوبی دسته دار کشیده شده بود، به حروف میمالیدند.

سپس کاغذ سفید را بر روی آن قرار می دادند و دسته بزرگی را کشیدند که با حرکت آن صفحه ی چوبی بزرگی با فشار بر روی کاغذ قرار میگرفت و به این وسیله چاپ انجام میشد کاغذ را قبل از چاپ شدن کمی مرطوب میکردند تا انتقال مرکب بر روی آن با کیفیت بهتری صورت گیرد.

۲۰۰ سال طول کشید تا در طراحی این ماشین استفاده از نوردهای مرکب زنی جایگزین روش قبلی شد چاپ براساس اختراع گوتنبرگ به سرعت در سراسر اروپا گسترش یافت و در سال ۱۴۷۶ به انگلستان رسید و آن زمانی بود که ویلیام کاکستون شروع به ساخت ماشین چاپ خود کرد و در سال ۱۶۳۸ چاپ را به آمریکا برد.

در سراسر دنیا چاپچیها شروع به توسعه حروف ریزی و ساخت انواع حروف کردند، که تا به امروز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه چاپ در قرن 21

پیدایش دستگاه های چاپ فلزی

پیشرفت ،بعدی ساخت ماشین چاپ فلزی به جای ماشین چاپ چوبی بود که در آن از اهرم مخصوص برای ایجاد فشار بر روی استفاده میشد بازماندگان استفان این نوع ماشین را در حدود سال ۱۸۰۰ ساختند که بعد از آن از سوی جورج کلایمر (George Clymer) توسعه یافت که کار با ماشین کلمبیایی آن بسیار آسان ترا بود و هنوز هم نمونه هایی از این ماشین در عصر حاضر وجود دارد.

 از این زمان به بعد تحولات سریعی در طراحی ساخت و ماشین آلات چاپ رخ داد و پیشرفتهای خوبی حاصل شد در سال ۱۸۱۴ اولین روزنامه تایمز (Times) با ماشین چاپی که سیلندر چاپ آن با فشار بخار آب کار میکرد از سوی فریدریش کوئنیگ (Fredrich Koenig به چاپ رسید از ماشینهای چاپ مسطح که با فشار بر روی پدال پایی کار میکرد و تغذیهی کاغذ در آن به صورت تک برگی و با دست صورت میگرفت برای چاپ کارهای کم تیراژ استفاده میشد.

رشد کند صنعت چاپ در قرن 19 میلادی

رشد صنعت چاپ تا آخرین سالهای قرن ۱۹ با کندی همراه بود و این مسئله شامل هزینه حروفچینی با دست نیز میشد.

 یک حروفچین میتوانست حدود ۱۰۰۰ حرف در ساعت را بچیند و این مسئله به این معنا بود که ناشران روزنامه و کتاب باید برای رفع نیاز خود تعداد زیادی حروفچین در اختیار داشته باشند.

 این مشکل نیز با اختراع ماشین لینوتایپ اوتمار مرگنتال که در سال ۱۸۸۶ در روزنامه نیویورک هرالد تریبیون نصب ،شد رفع گردید ماشین حروفچینی لینوتایپ یا ،سطر،چین متشکل از یک صفحه کلید (کیبورد) بود که با فشار کلید مربوط به هر حرف ،خاص قالب یا ماتریکس آن حرف در کانال مخصوص قرار میگرفت و یک سطر را تشکیل میداد.

 با کامل شدن سطر، شرب مذاب به داخل قالب تزریق میشد و در نهایت یک سطر از حروف شکل می گرفت.

همچنین بخوانید: هارد باکس چیست؟

تاریخچه چاپ در قرن 21 دستگاه چاپ پدالی

 سال ۱۸۹۰ سیستم مونوتایپ از سوی تولبرت لانستون ابداع شد. ماشین مونوتایپ از دو قسمت تشکیل شده بود یکی کیبورد که با فشار آن یک نوار کاغذی پانچ شده تولید میشد و به بخش حروف ریزی منتقل میشد و حروف به ترتیب روی نوار تک تک ریخته میشدند و در جای خود قرار میگرفتند تفاوت ماشین حروفچینی لینوتایپ و مونوتایپ در این بود که امکان غلط گیری سطر در مونوتایپ وجود داشت چون حروف به شکل تک تک در کنار هم قرار داشتند ولی در ماشین لینوتایپ تمام سطر به صورت یک پارچه تعویض میشد.

 با اختراع این دو ،ماشین امکان حروفچینی با سرعت بالا به وجود آمد که در زمان خود موجب تحول خاصی در اقتصاد چاپ و نشر گردید.

از این دو ،ماشین به شکل خیره کننده ای تا سالهای ۱۹۸۰ استفاده میشد تا با ظهور فیلم و به دنبال آن حروف چینی دیجیتال سیستمهای جایگزین که سرعت و صرفه جویی اقتصادی را به همراه داشتند به شکل گسترده ای به جای ماشینهای حروفچینی سربی مورد استفاده قرار گرفتند سال ۱۷۹۶ آلیوس سینفلدر روش چاپ لیتوگرافی را اختراع کرد.

 در این روش تصاویر چاپی غالبا با استفاده از کلیشه ی چوبی تولید میشد نقاشی و یا تصاویر مختلف معمولا به جای اینکه به شکل گود یا برجسته باشند به صورت صاف بر روی سنگ کشیده میشد و تصویر مورد نظر با استفاده از خاصیت عدم ترکیب آب و مرکب چاپ میشد تا سال ۱۹۰۴ اولین ماشین چاپ لیتوگرافی که اصول چاپ افست بر روی کاغذ استوار بود معرفی گردید.

تاریخچه چاپ در قرن 21 | کلیشه های مدرن

عصر شکوفایی صنعت چاپ و نشر و بسته بندی لوکس

 امروزه روش چاپ افست را میتوان به عنوان پیشروترین روش چاپی دانست و این اتفاق در اواسط قرن بیستم رخ داد.

 چون قبل از ظهور فیلم و پیدایش حروفچینی نوری نیاز بود تا از حروف فلزی فیلم تهیه شود و پس از آن پلیت لیتوگرافی ساخته شود بنابراین چاپ مستقیم به وسیله حروف ارزانتر تمام میشد.

 روش چاپ فوتوگر اور گودسازی (تصویر) در اواخر قرن ۱۹ توسعه یافت. ایجاد بلوکهای خطی برای چاپ لترپرس با استفاده از روشهای عکاسی در سال ۱۸۵۰ در فرانسه اختراع شد و در پی ،آن اولین تصویر هافتون تصویری که به شکل نقاط ریز شکسته می(شود برای چاپ لترپرس در سال ۱۸۹۱ انجام گرفت و پس از آن منجر به ابداع چاپ چهار رنگ شد که در آن تمام رنگها با جداسازی و تفکیک از تصویر اریژینال به سایان زرد ماژنتا و مشکی صورت می گرفت.

برگرفته از کتاب چاپ و گرافیک

مولف: David ben 

مترجم: حمید لباف

مجموعه تخصصی چاپ و بسته بندی های لوکس حمزه

نظرات

ارسال نظر